Interviu cu ÎPS Petru, Arhiepiscop al Chişinăului, Mitropolit al Basarabiei şi Exarh al Plaiurilor


mb– Înaltpreasfinţite Părinte Mitropolit şi Exarh Petru, aţi fost decorat de către preşedintele României, dl Traian Băsescu, cu Ordinul „Meritul Cultural” în Grad de Ofiţer. Ce semnificaţie are această decoraţie pentru Înaltpreasfinţia Voastră?

– Toată activitatea mea de până acum a fost o slujire a Bisericii şi a fraţilor mei români din acest spaţiu. Aşa am simţit eu. A fost un imbold interior. Chiar dacă am avut de suferit din această cauză. Sigur că trebuia să fac mai mult, sunt conştient de aceasta, dar atâta am reuşit în condiţiile de la noi. Această distincţie oferită de statul român este o recunoaştere a puţinei mele activităţi, este o apreciere care, desigur, mă bucură, chiar dacă n-am aşteptat niciodată laude de la oameni pentru ceea ce am făcut şi fac pentru românii basarabeni. De fapt, nici n-am avut parte de laude în toţi aceşti ani, şi nici în prezent, ba dimpotrivă. Din 1992 am fost blamat constant în presa rusă, iar acum am parte de acelaşi tratament şi din partea unei părţi a presei româneşti de la Chişinău. Au apărut patrioţi „cunoscători ai vieţii bisericeşti” care fac pe comentatorii, iar ţinta tot eu am rămas. Dar, Dumnezeu să le dea sănătate şi minte lucidă. Distincţia oferită de Preşedintele României este şi o încurajare, mai ales dacă ţinem cont de atacurile la care a fost supusă Mitropolia şi eu personal vara aceasta. Aşadar, înalta distincţie a statului român reprezintă o apreciere şi un sprijin pentru mine, dar şi pentru întreaga Mitropolie. Că, de fapt, în persoana mea au fost decoraţi toţi preoţii care au fost aproape de mine în aceşti ani de grele încercări pentru Mitropolia Basarabiei şi care s-au dovedit a fi buni români, slujitori devotaţi cu frică de Dumnezeu şi iubitori de adevăr. Mulţumesc şi pe această cale statului român şi preşedintelui Traian Băsescu, în mod special, şi rog pe Bunul Dumnezeu să binecuvânteze România şi pe românii de pretutindeni.

– Înaltpreasfinţia Voastră, la sfârşitul lunii octombrie aţi efectuat o deplasare la Bucureşti. Ne puteţi spune scopul acestei călătorii.

– Pe 26 octombrie, când se face pomenirea Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, la invitaţia Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, am participat la slujba de resfinţire a Catedralei Patriarhale din Bucureşti şi la proclamarea canonizării a trei sfinţi: Sfântul Cuvios Dionisie cel Smerit, a Sfântului Ierarh Iachint de la Vicina, primul Mitropolit al Ţării Româneşti, şi a Sfântului Voievod Neagoe Basarab, sfinţi care au fost canonizaţi în şedinţa Sfântului Sinod din 8-9 iulie din anul acesta. Pe 27 octombrie am participat la serbarea patronului spiritual al Bucureştilor, Sfântul Dimitrie cel Nou, când am coliturghisit cu ÎPS Panteleimon, Mitropolit de Vera, Nausa şi Kampania, care a adus moaştele Sfântului Pavel din Grecia. Iar în zilele de 29 şi 30 octombrie a avut loc şedinţa Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, care a avut pe agenda de lucru mai multe chestiuni legate de misiunea Bisericii în societate.

– S-a discutat cumva în şedinţa Sfântului Sinod şi „plângerea” unor preoţi din Mitropolia Basarabiei, aşa cum au anunţat aceştia în mass-media de la Chişinău?

– În primul rând trebuie să vă spun că dacă Sfântul Sinod ar dezbate asemenea „plângeri”, atunci Înaltul For al Bisericii Ortodoxe Române ar trebui să ţină mai multe şedinţe pe an şi de o durată de 2-3 săptămâni, nu de 3-4 zile, cât ţin de obicei. Să ştiţi că nu numai la noi, aici, în Basarabia, sunt „nemulţumiţi”, ei sunt în toate eparhiile. Deosebirea este că cei de la noi sunt influenţaţi dinspre Răsărit. Am discutat cu mai mulţi ierarhi şi mi-au zis: „Înaltpreasfinţia Voastră, credeţi că noi nu avem de aceştia”. În fiecare eparhie există câţiva preoţi înclinaţi spre neascultare, cărora rânduiala de a asculta de superiori în Biserică nu le convine. Totul le place, dar să nu fie ascultarea şi darea de seamă. Aceştia îşi caută confraţii de idei, formează grupuri, apoi pornesc o luptă pentru o mai mare influenţă, destabilizează viaţa eparhială, hărţuiesc ierarhul, introducând o tensiune între slujitori. Aşa înţeleg ei să slujească Biserica. Printre „nemulţumiţii” noştri sunt unii cu obligaţii faţă de anumite servicii secrete şi care deja 3-4 ierarhi nu le mai convin. S-au specializat în a fi împotriva ierarhului. Aceştia, urmărind nişte scopuri numai de ei ştiute, nu mai ţin cont că din aceste conflicte generate de o ambiţie oarbă, în primul rând pierde Biserica. Toţi vor să deţină o funcţie. Când au o responsabilitate în cadrul Mitropoliei, nu fac nimic. Ca să justifice inactivitatea au găsit soluţia – ierarhul e de vină. Şi astfel cercul s-a închis.

Dar „nemulţumirea” preoţilor de la noi poartă un caracter politic, iar Sfântul Sinod nu discută asemenea demersuri. Nu există nici o taină că aceste tulburări din cadrul Mitropoliei Basarabiei convin perfect Bisericii Ruse, care le-a încurajat şi care ne-a avertizat, după ce am reactivat eparhiile istorice ale Mitropoliei Basarabiei, că vom avea probleme. Şi vedem că s-au ţinut de cuvânt. Problemele au apărut. Şi cum au început? Lovind în dl Cubreacov. De altfel, şi pe site-ul Patriarhiei Ruse apare ideea că recunoaşterea Mitropoliei Basarabiei de către stat ca succesoare a Mitropoliei de până în 1944 s-ar datora tot dlui Cubreacov (informaţia din 16 martie 2007). Şi tot pe acel site găsim şi poziţia acuzatoare a Patriarhiei Ruse faţă de eparhiile Mitropoliei Basarabiei (informaţia din 25 martie 2008). Se pare că din aceste documente s-au inspirat „nemulţumiţii” noştri. Cine are urechi de auzit să audă şi cine are ochi de văzut să vadă. Aceste atacuri (împotriva lui Cubreacov) sunt bine calculate şi au un scop bine stabilit – scoaterea acestui susţinător al Mitropoliei din joc. Este ştiut că dl Cubreacov cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel a participat în componenţa delegaţiei Bisericii Ortodoxe Române la întâlnirea cu delegaţia Bisericii Ortodoxe Ruse, care a avut loc la Mănăstirea Troyan, în Bulgaria, la 22 noiembrie 2007. Se pare că cineva este deranjat de prezenţa unui cunoscător al acestui dosar (dl Cubreacov este reprezentantul Mitropoliei Basarabiei la CEDO) la aceste discuţii. Aşadar, se urmăreşte, în mod intenţionat, slăbirea poziţiei Mitropoliei Basarabiei. Tot de prin toamnă 2007, cum am mai spus, s-au început şi pregătirile pentru tulburările din vara aceasta. Deci, dacă privim atent, putem desluşi multe. Dar se pare că au dreptate şi cei care susţin că prin aceste acţiuni Patriarhia Rusă a dorit să-şi testeze numărul de suporteri din cadrul Mitropoliei Basarabiei. Să vadă pe ce număr poate conta. Nu întâmplător cu orice ocazie se vehiculează cifra de 44. Se doreşte să se demonstreze că cei câţiva preoţi care „au rămas cu sufletul peste Nistru” (cum a numit această categorie Vladâca Nicodim Munteanu când a venit, pentru prima dată, la Chişinău, în ziua de 23 iunie 1918), n-au stat degeaba, ci s-au străduit să crească numărul de simpatizanţi. Dar noi ştim bine că mulţi din cei 44 au fost minţiţi, şantajaţi sau li s-au falsificat semnăturile. Acesta este adevărul.

– Grupul respectiv a primit până la urmă vreun răspuns de la Patriarhie?

– Au fost sfătuiţi să înceteze tulburările şi să caute liniştea şi buna înţelegere, dar se pare (după ultimele ieşiri în presă) că nu le este pe plac aceste recomandări. Pe numele preotului Petru Buburuz au sosit la Mitropolia Basarabiei două scrisori de la Cancelaria Sfântului Sinod, semnate de Preasfinţitul Vincenţiu Ploieşteanu, episcop vicar patriarhal, şi Preacucernicul Părinte Constantin Pârvu, vicar administrativ patriarhal, una datată cu 13 octombrie şi alta cu 11 noiembrie. Copia scrisorii din 13 octombrie am expediat-o, împreună cu o scrisoare de însoţire, preotului Petru Buburuz încă la sfârşitul lunii octombrie, dar n-a urmat nici o reacţie din partea părintelui, de aceea am fost nevoiţi să expediem aceeaşi scrisoare a doua oară pe 19 noiembrie, de data aceasta recomandată. Scrisorile sunt adresate preotului Petru Buburuz, dar, în aceeaşi măsură, sunt adresate întregului grup răzvrătit. Neavând siguranţa că preotul Buburuz îi va informa şi pe ceilalţi preoţi despre aceste scrisori, noi le vom face publice. Aceasta şi pentru cei câţiva intelectuali care au fost păcăliţi, permiţându-şi să jignească reprezentanţii Mitropoliei, referindu-se la „pace mincinoasă” pe care, chipurile, am străjui-o (vezi „Jurnal de Chişinău” din 15 august, a. c.), iar unii mai continuă să scrie denigrator la adresa Mitropoliei. Îi îndemn părinteşte şi pe această cale să înceteze aceste acţiuni care nu fac faţă unui creştin.

– Ce va urma după aceste scrisori?

– Fiecare preot care a semnat că iese de sub ascultare va fi rugat să-şi clarifice situaţia canonică. În momentul de faţă, cei care au semnat că ies de sub ascultare, canonic sunt în afara Mitropoliei Basarabiei. Unii au şi invitat să le viziteze parohia ierarhi din Patriarhia Rusă. Cu atât mai mult fiecare semnatar va trebui să-şi precizeze poziţia în scris, şi anume: rămân sau nu rămân în ascultare. Cei care vor dori să plece din cadrul Mitropoliei Basarabiei le va fi respectat acest drept. Comunităţile de creştini, în schimb, vor trebui să decidă separat la Adunarea parohială dacă urmează preotul sau rămân în cadrul Mitropoliei Basarabiei. Decizia lor, împreună cu procesul-verbal al Adunării va fi prezentat la sediul mitropolitan. Aşa se vor limpezi lucrurile şi vom şti exact poziţia fiecărui slujitor şi a fiecărei comunităţi. Avem nevoie de această clarificare pentru a înlătura confuzia din parohii instalată de grupul buclucaş de preoţi.

– Cum credeţi că va fi depăşită această situaţie?

– Am ferma convingere că o vom depăşi cu bine şi lucrurile vor reveni la normal. După ce fiecare preot îşi va clarifica situaţia, aşa cum am mai spus. Pe mine altceva mă îngrijorează. În acest conflict inutil şi păgubos pentru Biserică au fost antrenaţi mulţi preoţi tineri, pe care i-am hirotonit eu şi care au fost trimişi la studii de Mitropolia Basarabiei. Unii după studii sunt de nerecunoscut. Înainte de a pleca la studii, acum câţiva ani, erau atât de supuşi şi ascultători, mergeau cu capul aplecat, stăteau prin colţuri retraşi şi reflectau subiectele de examene şi când te zăreau săreau repede evlavioşi să ia binecuvântare. Acum, după terminarea facultăţii, masteratului, unii au şi doctoratul, brusc le-a dispărut smerenia, nu mai contează părerile celor mai în vârstă, a dispărut respectul faţă de ierarh şi cred că istoria Mitropoliei Basarabiei trebuie să înceapă cu data de când şi-au susţinut ei teza. Mă uit la ei, sunt tineri şi mă întreb de unde au adunat atâta încăpăţânare şi poftă de sfadă. Am senzaţia că toţi au lipsit de la lecţia când profesorii le-au spus că înainte de a fi un teolog trebuie să fie buni creştini, iar un bun creştin trebuie să fie, în primul rând, smerit, virtute care nu le place demonilor şi care ne serveşte ca pavăză împotriva duhurilor rele. Dacă ai această virtute, ai pace în suflet şi devii un făcător de pace. Şi scandalurile îţi sunt străine. Au făcut teologie, dar dacă nu sunt smeriţi… Cât poate să zidească un teolog mândru? Şi ce va zidi acesta? Sfinţii Părinţi spun că şi diavolul e teolog, dar nu se smereşte. Dar din grupul respectiv au făcut parte, cu regret, şi câţiva preoţi mai în vârstă, care în loc să tempereze, au încurajat scandalul.

Şi altceva. Se ştie că în fiecare colectiv există persoane cărora nu le convine conducerea. Dar dacă în alte sfere de activitate se întâmplă diferite răsturnări de situaţii, revolte, lovituri de palat, în Biserică slujitorul este obligat să ţină cont de faptul cum va fi recepţionată fapta lui de către simplii creştini. Fiecare este obligat să se gândească: am eu pofta mea, orgoliul meu, ambiţia mea, dar atunci când pornesc scandalul cum va arăta el în raport cu chemarea mea pe care o am prin hirotonia în preot. Dacă nu te gândeşti la aceasta, înseamnă că eşti iresponsabil. Şi atunci e şi mai grav. Dar anume de iresponsabilitate a dat dovadă grupul de preoţi buclucaşi. Se pare că nici un moment nu s-au gândit ce va zice creştinul de rând când îi va vedea la televizor agitaţi, revoltaţi, tulburaţi, aruncând diferite acuze, vorbind răstit, ameninţând cu voce ridicată. S-a gândit vreunul ce vor face sectele pe fondalul acestui scandal? Le va fi aceste tulburări sprijin sectarilor? Dacă se gândeau, sigur nu procedau aşa. Sau mai ştii…Dar se ştie că acest spectacol ruşinos la care s-a dedat acest grup de preoţi le-a prins bine sectelor. Cât au durat tulburările, sectele au racolat mai uşor noi membri. Şi la fel de grav este şi faptul că acest grup a încercat să scindeze Mitropolia, să o divizeze în două tabere. Ruperea unităţii, dezbinarea şi provocarea unui conflict în interiorul Mitropoliei a fost un alt scop urmărit de preoţii respectivi. Tot timpul m-am rugat ca Bunul Dumnezeu să ne ajute să trecem cu bine această perioadă şi să aşeze pacea şi buna înţelegere în Mitropolia noastră. Mulţumim şi slavă lui Dumnezeu pentru toate.

– Înaltpreasfinţia Voastră, Mitropolia Basarabiei va face public numele celor care s-au autoexclus din Mitropolia Basarabiei?

– Numele unora sunt cunoscute. Sunte cei care au ieşit mai des în mass-media. O parte din preoţi, însă, au înţeles imediat că au fost duşi în eroare, şi-au recunoscut greşeala şi au revenit în cadrul Mitropoliei Basarabiei. Celor câţiva preoţi care canonic se află în afara Mitropoliei le-am trimis scrisori pentru a-şi clarifica situaţia, aşa cum am mai spus. Este o mână întinsă acestora. Am procedat părinteşte pentru a le oferi posibilitatea să revină. Suntem dispuşi să aşteptăm 2-3 săptămâni. Abia după acest termen vom anunţa numele preoţilor care n-au dorit să revină la Mitropolia Basarabiei, astfel autoexcluzându-se din structura locală a Patriarhiei Române.

Biroul de Presă
al Mitropoliei Basarabiei

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s